Dr. Öğr. Üyesi Selami VARLIK | Problematoloji Kuramı, Örtük Soru ve Problematik Fark, Metinlerin Sorgulanması, Problematolojik ve Apokritik Bastırma

 

GELECEĞİN AKADEMİSYENLERİNİ ARIYORUZ PROJESİ

2022-2023 GÜZ DÖNEMİ DERS RAPORU

Tarih ve Saat 15.10.2022 18:00 
DersProblematik (Felsefi Temeller)
HocaSelami VARLIK
KonuProblematoloji Kuramı, Örtük Soru ve Problematik Fark, Metinlerin Sorgulanması, Problematolojik ve Apokritik Bastırma
Ders Katılımı40 Kişi Online
Dersin Özeti
  • Ders 2 oturum olarak işlendi. 
  • Problematiğin ve Problematoloji’nin nasıl bir bilim dalı olduğu konusu üzerine gidildi. 
  • Soru cevap kuramı açıklanarak metin ile kurulabilecek ilişki tarzları anlatıldı. 
  • Michel Mayer, Alain De Libera, Panaccio, Christian Jambet, Gutas, Hirsch, Collingwood, Monique Dixsaut gibi güncel filozofların problematolojiye yaklaşımları ve metin ile kurulacak ilişkinin nasıllığına dair yorumları konuşuldu.
  • Problematoloji diğer bilim dalları gibi bir bilim dalıdır. Sorun bilimidir aslında. Soru’nun nasıl sorulacağı ve cevaplar üzerine düşünür, araştırır. 
  • Soruların sorulması ve cevapların alınması noktasında Alain de Libera’nın Soru Cevap Kuramına göre metinle kurduğumuz ilişki tecrübelerimiz ve düşün dünyamızla alakalıdır. Aynı dönemdeki 2 filozof düşün dünyaları farklı olduğundan farklı SCK’lara sahip olabilirler bu da aynı metinle ve aynı konuyla farklı ilişki kurmaktır ama aynı SCK’ya sahip olan farklı dönemlerdeki 2 flilozof metinle aynı ilişkiyi kurabilirler. 
  • Panaccio ise konuya akılsallık ve dilsellik üzerinden yaklaşarak metindeki akılsallık ve dilsellik tutarlı ve varsa metinle herkes ilişki kurabilir felsefesini anlayabilir ve yapabilir diyor. 
  • Hirsch’e göreyse anlam metinde objektif olarak bireysel düşüncelerimizden bağımsız bir şekilde anmalıdır. 
  • Gadamer ve Collingwood ise konuya farklı açılardan birbirlerine daha zıt bir şekilde yaklaşırlar. Collingwood’a göre cevapları okuyan okuyucu her zaman yazarın kastettiği sorulara ulaşmalıdır. Ama Gadamer’e göre böyle değildir. 
  • Gadamer cevabın arkasındaki soruya 2 soru daha ilave eder. Böylece metin bana ne anlatmak istiyor ve ben bu metinle bugün ne yapabilirim sorularına cevaplarını almış olur. 
  • Gadamer’e göre metin sadece yazar ile metin arasında değil. Metin ile okuyucu arasında. Metin okuyucuyu okuyucu da metni sorguya çeker. 
  • Mayer’in soru ve cevap paradoksu var.  Mayer’e göre iyi cevap soruyu ortadan kaldırır ama soru ortadan kalkarsa problem son bulmuş olur. Problem son bulursa cevabın değeri kalmaz. Felsefe sürekli sorular sordu her soruya cevap aldığında soruları unuttu. İyi bir cevabın sorunu ortadan kaldırdığını buldu. Felsefe tarihine baktığımızda 25 asırlık felsefe tarihi var. Burada 25 asırlık cevap var. Onları anlamak istiyorsak cevapların arkasındaki soruları bulmamız gerek.
  • Bu bakış açısına göre; Felsefe önce örtük soruyu bulmalı. İyi cevap soruyu unutturur. O yüzden örtük soru bulunmalı. Ayrıca cevabın sorduğu soruyu da bulmalıdır.
  • Hocanın konuyla ilgili tezi ise Platon ile paralel gitmekte, Soru ile cevap arasında ahenkli bir ilişki kurulmalı ve ne cevap soruyu unutturmalı ne de soru cevabın önemini küçümsemeli. 
    • Özetle ders içeriğe uygun olarak işlendi. İçerikte belirtilen tüm soru ve sorunlara değinilerek problematoljinin ne olduğu ve nasıl bir bilim dalı olduğu açıklanmış oldu. 
Derste Bahsi Geçen KitaplarNegatif Hermenotik ve Sonsuz Yorum Sorunu -Selami varlık.

Michel Meyer- Problematology

Hirsch: Validity in interpretation

Ön Okuma MetinleriPlaton ve Problematoloji; Doğru Cevabın Sorusunu Bulmak- Selami Varlık 
İleri Okuma metinleri

 

Scroll to Top